Spor efter industri, handel og transport

Fra midten af 1800-tallet tog industrialiseringen for alvor fart i Fredericia. Fra 1850 til 1900 blev indbyggertallet næsten firdoblet. I samme periode mistede byen sin rolle som fæstningsby.

I 1866 blev Fredericia knudepunkt for togtrafikken i Østjylland. Senere blev den også centrum for post- og telegrafkommunikation.

I 1909 blev byen opgivet som fæstning, og dele af volden blev fjernet for at give plads til industrien.

Program

Velkomst ved Landsoldaten.

Tur gennem byen med fortælling og undringsspørgsmål i grupper.

Stop: Ved volden – Sølv Thomasen – Ford – Rutebilstationen – Vognmand P. Fournaise – Raackmannsgården – Godsbanen – Den gamle banegård – Den gamle rutebilstation – Havnen.

Programmet kan variere efter aftale eller vejrforhold.

Mål

At eleverne:

Får kendskab til Fredericias historie med fokus på skiftet fra fæstning til industriby transportknudepunkt. Herunder byens rolle som centrum for post- og telegrafvæsen.

Træner at arbejde med historiske spørgsmål og problemstillinger.

Bruger fotos og historiske spor i lokalområder som kilder.

Træner at indgå i sociale sammenhænge ved at indgå i samtale, lytte og samarbejde.

Praktiske oplysninger

Husk: Praktisk fodtøj og påklædning efter vejret!