Eleverne skal som historiedetektiver gå på opdagelser efter de historiske spor, der findes overalt i Fredericia.
Sporene er lette at få øje på – blot man ved, hvad man skal kigge efter. Ud over mindesmærker findes der også på adskillige bygninger spor efter, at der før i tiden har været mange små butikker i byen – specielt der hvor de lige gader krydser hinanden. Se mere i denne fagtekst.
Vi mødes med jer på Landsoldatpladsen og går i mindre grupper ad forskellige ruter mod Lokalhistorisk Arkiv i Øster Voldgade, hvor vi kigger efter historiske spor.
Ruterne kan tilpasses efter jeres ønsker – udgangspunktet er butikker, men der er også mulighed for at se på spor efter industrialisering, transport og avlsbrug samt mindesmærker efter krige, officerer og kendte forfattere.
Undervejs får eleverne oplysninger om historiske spor og undringsopgaver, der skal skærpe deres opmærksomhed på disse. De skal også tage billeder, der viser spor efter butikker.
Efterbehandling på skolen: Introduktion til, hvordan eleverne kan indsætte nutidige billeder i skabelonen “Historiedetektiv – Fredericia før og nu” (word) eller “Historiedetektiv – Fredericia før og nu” (Powerpoint). Eleverne skal kunne forklare, hvordan man kan se spor efter, at udvalgte bygninger har ændret sig og hvorfor. De nutidige billeder kan hentes via dette link.
At eleverne:
Får viden til at identificere historiske spor i lokalområdet (Historie).
Kan bruge historiske spor til at fortælle om fortiden (Historie).
Kan bruge digitale medier som kilder til at beskrive fortiden (Historie).
Kan aflæse enkle historiske billedkilder (Historie).
Øver sig i at udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i multimodale tekster (Dansk).
Husk praktisk tøj til udeforhold. Eleverne kan medbringe madpakker/drikkedunke og evt. egne telefoner.
Gennemgå programmet med eleverne og læs fagteksten om historiske spor.
Inddel eleverne i grupper på 3-4 elever.
Minimum én telefon til at tage billeder med pr gruppe.